A Zemplén kapuja: Kőkapu és Pálháza

Hazánk egyik legrégebb óta működő kisvasútja, a Pálházi Állami Erdei Vasút a Zemplén magas hegyei és völgyei között, csodálatos természeti környezetben zakatol. Pálházán, Magyarország legkisebb népességű városban van a kisvasút induló állomása. A csodás vidéken, és sziklába vájt alagúton haladva a vadászkastély alatt érkezünk meg a varázslatos Kőkapu megállóhelyhez, ahol érdemes leszállni és kellemes sétával felfedezni a környéket.

Kőkapu

Pálháza, hazánk legkisebb népességű városa

Pálháza környéke az őskor óta lakott. A település az 1320-as években jött létre a füzéri uradalom részeként. Először egy 1389-es adománylevélben említik.

A husziták, majd a törökök is feldúlták, 1711-ben pedig pestisjárvány miatt halt ki a lakosság. Ezután 1786-ban említik újra. 1875-ben épült meg a fűrészmalom, a mai fűrészüzem elődje, majd a kisvasút,  Magyarország első erdei vasútja.

1958-ban a porcelán előállításának alapanyagául szolgáló kaolin kitermelésére bányát nyitottak, amellyel a közelmúltig ellátták a hollóházi porcelángyárat. Ezekben az évtizedekben sokat fejlődött a település és az infrastruktúra.

1980-ban nagy felháborodásra a település elvesztette vasúti kapcsolatát Sátoraljaújhellyel és több környező településsel. A Hegyközi Kisvasúthoz korábban csatlakozó erdei vasutat azonban nem bontották el, azt 1989-től fokozatosan felújították, és ma is üzemel Pálházi Állami Erdei Vasút néven.

Pálháza 2005-ben városi rangot kaott, ezzel az ország legkisebb népességű, és legészakibb fekvésű városa lett.

Pálházi kisvasút

Kőkapu

„Erdei mese birodalom 🍁” – csupán annyit írt Mészáros Henriett a fotói mellé. A képeket elnézve igazat kell adjak neki. 

Bár a Kőkapu autóval is megközelíthető, érdemes kisvasúttal érkezni a csendes, idilli környezetbe. Pálházán, a kisvasút végállomásánál található parkolóban bátran ott hagyhatjuk az autót. A túrázás kedvelői akár gyalog is megtehetik a 7 kilomléteres távot Pálházától. Persze kerékpárra is pattanhatunk. 

A vonatozás nemcsak kényelmes, de hatalmas élmény is. A kisvasút csodálatos környzetben, egy egyre szűkülő völgyben halad. A vonal legvadregényesebb szakaszán található Kőkapu. Külön élmény, amikor a kisvonat eléri a vadászkastély alatti, kőbe vájt keskeny alagutat.

Kőkapu

A megállóhely peronja egyben a Háromforrás Étterem terasza is, ahol ásványkiállítás és honfoglaló vezéreinket, valamint nagy uralkodóinkat megformázó faragott szoborcsoport üdvözli az ide látogatókat.

Kőkapu

A gyermekeket játszótér várja. Az Áfonyás-tó, valamint az azt tápláló patak környékén kellemes sétákat tehetünk. Ha meg szomjaztunk vagy megéheztünk, megpihenhetünk az étteremben vagy akár meg is szállhatunk a Kőkapu szállodában, amit az egykori Károlyi-vadászkastélyből alakítottak ki. A szálloda teraszáról  csodálatos rálátás nyílik az Áfonyás-tóra.

Gróf Károlyi László az 1880-as évek végén emeltette a szikla tetején álló épületet. Jó húsz évvel később megépült a kisvasút alagútja melletti alsó épület is. Többynire vadászoknak nyújtott szálláshelyet, megszállt itt többek között Horthy Miklós, Bethlen István és Rákosi Mátyás is. Ma szállodaként üzemel, ami wifimentes övezetként hirdeti magát.

Kiss P. Dórtól is kaptunk két rendkívüli fotót.

„Egy ritka fotó Pálházáról, a befagyott Szarvaskút Pannonhalmi Zsuzsa alkotása.☺️”

„A Hotel előtti szarvas pedig az épület felé bőg már évek óta. 😃”

Nagyon köszönöm a fotókat Mészáros Henriettnek és Kiss P. Dórának!

Nézd meg ezeket is!

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük