Elkészült a Pelješac híd, lerövidült az út Dubrovnik felé
Évtizedes várakozások után hivatalosan is átadásra került és híddíj nélkül használható az új közúti híd Horvátország déli részén. A 2,4 kilométeres Pelješac híd (Most Pelješac) Horvátország északi és déli részét köti össze és lehetővé teszi, hogy az ország két része közé ékelődött Bosznia-Hercegovina tengerpartjának kikerülésével juthassunk el Dubrovnikba. Az új híd két órával rövidíti le a Zágráb és Dubrovnik közötti távolságot és megnyitása után már útlevél sem kell ahhoz, hogy eljussunk az Adria gyöngyszeméhez.
Új híd Horvátországban
Az új horvát híd a Pelješac-félszigetről kapta a nevét, amin keresztül lerövidült az út.
A Pelješac híd (horvátul: Most Pelješac) a horvát A1-es autópálya vonalán Bosznia-Hercegovinát elkerülő kábelhíd, Komarnat köti össze a Stonnal a Pelješac-félsziget érintésével. Átadásával végig Horvátország területén haladva érhető el közúton Dubrovnik.
Az eddigi közlekedést jelentősen lassította, hogy a horvát tengerpart szárazföldi területei közötti nem volt szabad az átjárás, ugyanis a Bosznia-Hercegovinához tartozó Neum városa beékelődött az útvonalba. A csupán pár kilométeres boszniai tengegparti szakasz jelentősen lelassította az utazást. Horvátország két része között nem úszhattuk meg a kétszeri határátlépést (ki- és belépés).
A határon való várakozás, útlevél ellenőrzés akár órákat is jelenthetett. Bár nekünk mindig szerencsénk volt, amikor arra jártunk, pár perc alatt átjutottunk az országon. Itt haladtunk el többek közt a két albániai utunkon is, amikor Shkodra felé tartottunk.
2012 nyarán Neumban nyaraltunk, így a szálloda ablakából láttuk a Peljesac-félszigetet.
Bosznia-Hercegovina többször tiltakozott a híd megépítése ellen, mert szerintük felépítésével ellehetetlenítik az egyetlen tengerparti boszniai város, Neum idegenforgalmát.
Pelješac híd – Dubrovnik felé
A 2,4 kilométer hosszú és 55 méter magas híd építése az elmúlt évek legnagyobb horvát infrastrukturális beruházása. Az építéséről három évvel ezelőtt állapodott meg Zágráb a kínai China Road and Bridge Corporation vállalattal. A 550 millió eurós azaz majdnem 200 milliárd forintos költségvetésnek a kétharmadát az Európai Unió állta.
Most sajnálom igazán, hogy sem Neumról, sem Dubrovnikról nem írtam még, pedig ez utóbbi az egyik kedvenc városom, ráadásul szuper digitális fotóm is vannak róla.
A régi útnak is megvolt a maga szépsége, hisz nagyon jól rálehetett látni Dubrovnikra. Bár valószínűen ez a szakasz továbbra is megmarad, mert Neum és Dubrovnik távolsága 70 km.
A Pelješac híd 2021 nyarára elkészült, terheléses vizsgálata és a műszaki átadása is megtörtént. A hídra fel- és levezető utak megépítését azonban csak a 2022-es turistaszezon előttre tervezték. A horvát sajtóban megjelent legfrissebb információk szerint az útépítési munkálatok elhúzódtak és még mindig folynak. Legkorábban csak 2022. július közepén nyitják meg a hidat a forgalom előtt, így csak azután rövidíthetjük le az utat a Pelješac hídon keresztül.
Ha még az idén ellátogatsz Horvátországba, akkor ne felejtsd el elkölteni az utolsó kunákat, mert most már hivatalosan is bejelentették, hogy 2023. január 1-től a horvátoknál is bevezetik az eurót, az lesz a hivatalos fizető eszköz.
Update: Majdnem pontosan egy évvel azután, hogy a híd utolsó eleme is a helyére került, 2022. július 26-án hivatalosan is megnyílt a Pelješac híd, amely szárazföldi összeköttetést biztosít a délebbre fekvő tengerparti sáv és az ország többi része között.