Elkészült a Pelješac híd, lerövidült az út Dubrovnik felé

Évtizedes várakozások után hivatalosan is átadásra került és híddíj nélkül használható az új közúti híd Horvátország déli részén. A 2,4 kilométeres Pelješac híd (Most Pelješac) Horvátország északi és déli részét köti össze és lehetővé teszi, hogy az ország két része közé ékelődött Bosznia-Hercegovina tengerpartjának kikerülésével juthassunk el Dubrovnikba. Az új híd két órával rövidíti le a Zágráb és Dubrovnik közötti távolságot és megnyitása után már útlevél sem kell ahhoz, hogy eljussunk az Adria gyöngyszeméhez.

Pelješac híd, lerövidült az út Dubrovnik felé

Új híd Horvátországban

Az új horvát híd a Pelješac-félszigetről kapta a nevét, amin keresztül lerövidült az út.

A Pelješac híd (horvátul: Most Pelješac) a horvát A1-es autópálya vonalán Bosznia-Hercegovinát elkerülő kábelhíd, Komarnat köti össze a Stonnal a Pelješac-félsziget érintésével. Átadásával végig Horvátország területén haladva érhető el közúton Dubrovnik.

Az eddigi közlekedést jelentősen lassította, hogy a horvát tengerpart szárazföldi területei közötti nem volt szabad az átjárás, ugyanis a Bosznia-Hercegovinához tartozó Neum városa beékelődött az útvonalba. A csupán pár kilométeres boszniai tengegparti szakasz jelentősen lelassította az utazást. Horvátország két része között nem úszhattuk meg a kétszeri határátlépést (ki- és belépés).

A határon való várakozás, útlevél ellenőrzés akár órákat is jelenthetett. Bár nekünk mindig szerencsénk volt, amikor arra jártunk, pár perc alatt átjutottunk az országon. Itt haladtunk el többek közt a két albániai utunkon is, amikor Shkodra felé tartottunk.

2012 nyarán Neumban nyaraltunk, így a szálloda ablakából láttuk a Peljesac-félszigetet.

Neum és a Peljesac-félsziget

Bosznia-Hercegovina többször tiltakozott a híd megépítése ellen, mert szerintük felépítésével ellehetetlenítik az egyetlen tengerparti boszniai város, Neum idegenforgalmát.

Pelješac híd – Dubrovnik felé

A 2,4 kilométer hosszú és 55 méter magas híd építése az elmúlt évek legnagyobb horvát infrastrukturális beruházása. Az építéséről három évvel ezelőtt állapodott meg Zágráb a kínai China Road and Bridge Corporation vállalattal. A 550 millió eurós azaz majdnem 200 milliárd forintos költségvetésnek a kétharmadát az Európai Unió állta.

Most sajnálom igazán, hogy sem Neumról, sem Dubrovnikról nem írtam még, pedig ez utóbbi az egyik kedvenc városom, ráadásul szuper digitális fotóm is vannak róla. 

A régi útnak is megvolt a maga szépsége, hisz nagyon jól rálehetett látni Dubrovnikra. Bár valószínűen ez a szakasz továbbra is megmarad, mert Neum és Dubrovnik távolsága 70 km. 

Dubrovnik városa

 

A Pelješac híd 2021 nyarára elkészült, terheléses vizsgálata és a műszaki átadása is megtörtént. A hídra fel- és levezető utak megépítését azonban csak a 2022-es turistaszezon előttre tervezték. A horvát sajtóban megjelent legfrissebb információk szerint az útépítési munkálatok elhúzódtak és még mindig folynak. Legkorábban csak 2022. július közepén nyitják meg a hidat a forgalom előtt, így csak azután rövidíthetjük le az utat a Pelješac hídon keresztül.

Ha még az idén ellátogatsz Horvátországba, akkor ne felejtsd el elkölteni az utolsó kunákat, mert most már hivatalosan is bejelentették, hogy 2023. január 1-től a horvátoknál is bevezetik az eurót, az lesz a hivatalos fizető eszköz.

Update: Majdnem pontosan egy évvel azután, hogy a híd utolsó eleme is a helyére került, 2022. július 26-án hivatalosan is megnyílt a Pelješac híd, amely szárazföldi összeköttetést biztosít a délebbre fekvő tengerparti sáv és az ország többi része között. 

Pelješac híd építése – videón

Nézd meg ezeket is!

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

5 × 5 =