Tulipánvirágzáskor Hollandiában – 5. nap: Amszterdam

A Tulipán virágzáskor Hollandiában utazás 5. napját Amszterdam felfedezésével töltöttük. Virágokból ezen a napon sem volt hiány. A napot a világ legnagyobb virágtőzsdéjén kezdtük, aki akarta megcsodálhatta Van Gogh bámulatos napraforgóit. A városi séta során felkerestük a virágpiacot is, ahol nem volt egyszerű válogatni a csodálatos tulipánhagymák és egyéb gumók, növények között. Nem maradt el a csatornákon való hajókázás és sajtüzem meglátogatása sem.

Rijsk Múzeum épülete Amszterdam

5. NAP: AMSZTERDAM – BELGIUM (220 km)

„Reggel felkeresünk egy virágárverést a főváros mellett. Szemünk láttára érkezik több száz konténernyi virág és cserél gazdát az árverésen. Programunk után bemegyünk Amsterdamba. Elmegyünk egy gyémántcsiszoló üzembe. Ezt követően lesz lehetőségük Rembrandt híres „Éjjeli őrjárat” című festményének megtekintésére a Rijks Múzeumban azoknak, akiket ez érdekel. Kora délutántól városnézés: Rokin, Dam, Hansa-házak, rengeteg hajózható csatorna, több száz híd, a híres Piros lámpás negyed, Begijn-udvar. Fakultatív hajókirándulás is lehetséges a városban. Szabadprogram után egy fapapucsműhelyt és egy sajtüzemet keresünk fel, ahol kedvező vásárlási lehetőségek is lesznek az itt készített termékekből. (Belépés és a bemutatók ingyenesek.) A programok után elhagyjuk Hollandiát. Szállás Belgiumban. Fakultatív vacsora.” – szólt a hivatalos programunk a Proko Travellel.

Mint előzőleg már írtam még 2018-ban jártam ezen az úton, akkor már harmadízben. Az út első napjairól rögtön az utazás után megírtam a beszámolót, a többit pedig állandóan halogattam. Az volt a tervem, hogy a naponkénti összefoglaló előtt majd minden meglátogatott helyszínről megírom a külön-külön beszámolót. De Amszterdamról igazán nehéz lett volna, hisz rengeteg látnivalót rejt. Minden esetre igyekszem majd pótolni ezt az elmaradást több részre bontva megírom Amszterdam főbb látnivalóit és nevezetességeit.

Amszterdam Rijsk Múzeum

Ezen a napon én nem mindenhova tartottam a csoporttal. Ennek az az oka, hogy nagyon sok, a programban szereplő nevezetességet láttam már a városban, viszont volt egy-két hely, ahova mindenképp el szerettem volna látogatni. Jó pár évvel ezelőtt, egy négy napos amszterdami utazáson alaposan felfedeztem a város, bejutottam többek közt a Rijsk Múzeumba, a Van Gogh Múzeumba és a Dam téren található Madame Tussauds Panoptikumban is.

A Rijsk Múzeum felújításáról és leghíresebb festményéről már azért már megírtam a bejegyzést.

Az amszterdami Rijsk Múzeum (Rijskmuseum) több évig tartó renoválás után 2013-ban nyílt meg teljesen a látogatók előtt. A megnyitó alkalmából egy bevásárló központban egy flashmobbal jelenítették meg a múzeum leghíresebb képét, Rembrandt Éjjeli őrjáratát. Szerintem fantasztikusan sikerült az előadás. Nézd meg és döntsd el, valóban olyan nagyszerű-e a performansz a Rembrandt flashmob vagy én vagyok túlságosan elfogult.

Rembrandt Éjjeli őrjárat festménye világhírű, de vajon tudunk mindent az amszterdami Rijsk Múzeum híres festményéről vagy festőjéről? A külföldi festőket igen gyakran csak a vezetéknevükkel emlegetjük, a keresztnevükről valahogy megfeledkezünk, mintha nem is lenne. Olyannyira igaz a 17. századi holland festőóriásra, Rembrandtra, hogy szerintem tízből kilenc ember nem tudná megmondani mi a keresztneve.

Eddig azonban kimaradt többek között a Rembrandt-ház és a Tulipán Múzeum, amiket 2018-ban mindképp fel akartam keresni. Több egyéb más látnivalóval együtt most ezeket is sikerült becserkésznem. Ezek szintén megérdemelnek egy-egy külön bejegyzést. Igyekszem majd ezekről is írni a közeljövőben. Addig is álljon itt két-két fotó.

A Rembrandt-ház kiállítása nagyon informatív, sok érdekességet meg lehet tudni a festő életéről és művészetéről.

Amszterdam Rembrandt Múzeum

A Tulipán Múzeum szerintem felejthető. Számomra, aki sokat tudok a tulipán történetéről, semmi újat nem tudott adni és nem is túl látványos. Sokkal érdekesebb programokat is lehet találni helyette Amszterdamban.

Amszterdam Tulipán Múzeum

A napot azért még a csoporttal kezdtem, mert kíváncsi voltam, hogy változott a virágtőzsde az internet egyre nagyobb térhódításával.

Aalsmeerben, az amszterdami Schipol repülőtér mellett találjuk a holland virágtőzsde hatalmas épületét, ami egyben a világ legnagyobb virágtőzsdéje is. A Monacoval azonos méretű területen naponta több mint 20 millió szál virág cserél itt gazdát. Ismerd meg ezt a különleges virágos világot!

2018-ban már közel sem volt olyan látványos a virágtőzsde, mint első látogatásomkor, 2004-ben. Akkor még nagyon látványos volt a licit, a virágokra a brokerek csak helyben adhattak ajánlatot. Ma már a virágkereskedelem jelentős része is interneten valósul meg. Gondolom épp ez a oka, hogy azóta a Proko Travel porgramjából is kikerült a virágtőzsde látogatása. Ne sajnáld, ma már nem lenne izgalmas program.

A sajt- és papucsüzem látogatásra ismét csatlakoztam a csoporthoz.

sajtüzem Hollandiában

A csatornákon való hajókázás is maradandó élmény.

Minden év április 27-én egész Hollandia narancssárgába öltözik és emberek milliói özönlenek az utcára, hogy együtt ünnepeljék uralkodójuk, Willem-Alexander (Vilmos Sándor) király születésnapját. A Király Napja (Koningsdag) hivatalos nemzeti ünnep, munkaszüneti nap. A királyukat szerető és tisztelő hollandok országszerte megrendezett királyi játékokon, bolhapiacokon és szabadtéri koncerteken való részvétellel tisztelegnek az államfő előtt.

Tulipán virágzás sorozat előző részei

Az első nap sok utazással telt, de nem maradtak el a látnivalók sem.

2. nap: Luxembourg és Brüsszel. Hosszú utazással és látnivalókkal teli nap várt ránk.

3. nap: Antwerpen, Gent és Brügge. Mindhárom belga város televan gyönyörű látnivalókkal, így egy egész napos felfedezést is megérnek, nemcsak pár órásat.

A Tulipánvirágzáskor Hollandiában utazáson többedmagammal a 4. napot vártuk a leginkább. Ez az a nap, amikor az épített örökségek mellett a természet is nagy hangsúlyt kap. A delfti és a hágai városnézés után jól esett a séta a csodálatos virágok között. A világ legnagyobb tavaszi kertjében, a Keukenhof virágparkban nem kevesebb mint 7 millió tavaszi virág szépségében gyönyörködhettünk.