Korinthoszi-csatorna és magyar tervezői

Korinthoszi-csatorna kimaradhatatlan látnivalója a görögországi körutazásoknak. Nem véletlenül, hisz a 122 éve átadott csatorna magyar kezdeményezésre, magyar mérnökök tervei és kivitelezése alapján épült.

Korinthoszi-csatorna és magyar tervezői

A Korinthoszi-csatorna egy hajózható vízi út, amely az Égei-tengert és a Jón-tengert összekötve jelentősen lerövidíti az utat a kisebb hajók számára az Adriai-tengerhez. Építésének gondolata már az ókorban, Néró idején is felmerült, de csak terv maradt.

1893. augusztus 6-án azonban I. György király megnyította a csatornát, amely építésénél az akkoriban elérhető legkorszerűbb technikákat alkalmazták. A 6343 méter hosszú mesterséges víziút építése előtt 400 km-rel hosszabb utat kellett megtenniük a hajóknak. Kénytelenek voltak megkerülni a Peleponésszosz-félszigetet, hogy az Égei-tengerről a Jón-tengerre, majd az Adriai-tengerre jussanak.

Kis szélessége és sekély vize nem teszi lehetővé a mai modern hajók áthaladhaladását, ennek ellenére mégis jelentős forgalmat bonyolít. Az évente áthaladó 11 000 hajó egy része kisebb teherhajó, másik része pedig az idegenforgalomhoz köthető.

Korinthoszi-csatorna

Arnhoffer Klárától kaptunk fotókat és ismertetőt a magyar mérnökök munkáját dícsérő vízi útról.

“Egy kis nosztalgia. A Korinthoszi-csatorna 6343 méter hosszú mesterséges víziút, az Égei-tengert és a Jón-tengert köti össze.
Már Kr.e. 7–6.sz. óta több ízben próbálkoztak a csatorna megépítésével, hogy elkerüljék a Peloponnészosz félsziget körbehajózását, amely 400 km-es kerülő utat jelent.

A mai csatorna 1881 és 1893 között épült fel, magyar mérnökök közreműködésével. 1881-ben Türr István (Baja, 1825. aug. 11. – Bp. 1908. máj 3.) megszerezte a görög kormány engedélyét, hogy folytassa a Korinthoszi-földszoros átvágásának elakadt munkálatait. Ezek után Türr István sikeres tevékenységet fejtett ki, hogy kormányokat és magánszemélyeket újabb összegek befektetésére bírja a Korinthoszi-csatorna építésének befejezéséhez.

A tervek elkészítésével majd főmérnökként az építkezés írányításával Gerster Béla (Kassa, 1850. okt. 20. – Bp. 1923. aug. 3.) magyar mérnököt bízták meg. Az építésében még négy magyar mérnök: – Kauser István, Nyári László, Pulszky Garibaldi és Stéghmüller István – vettek részt.

1882-ben négyezer építőmunkással kezdték meg az építkezést. Egyidejűleg két kikötőt és egy vasúti hidat is építettek. Az elkészült művet 1893. augusztus 6-án I. György görög király és felesége, Olga királyné valamint Ferenc József osztrák császár és magyar király jelenlétében ünnepélyesen avatták fel.

A mai, óriási óceánjárók nem férnek át a csatornán, de így is évente 11 000 hajó halad át rajta. Több vállalkozás szervez oda-vissza hajóutakat, sőt éjjeli hajózásra is van lehetőség is a csatorna két vége között. Mi oda-vissza hajóztunk.”

Nagy köszönjük Klárának a beszámolót és a fotókat!

Nézd meg ezeket is!

Te is jártál egy csodálatos helyen és szívesen megosztanád velünk fotóidat, gondolataidat? Várjuk szeretettel!
Csatlakozz a Közel és távol Facebook csoportunkhoz, hogy ne maradj le semmilyen fontos információról, érdekességről!

Iratkozz fel a Közel és távol hírlevélre, hogy minden fontos utazási hír, információ eljusson hozzád!

Nagy Jucó

Nagy Jucó blogger, a virágok és az utazások szerelmese

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

húsz − 2 =

A weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt. További információ

Az Uniós adatvédelmi törvény értelmében tájékoztatlak, hogy a balkonada.hu honlapon "cookie"-kat, magyarul vagy "sütiket" használunk. A sütik kicsi, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé és személyre szabottá tegye számodra a böngészést.
A sütiket bármikor letilthatod vagy újra engedélyezheted a böngésző beállításaiban. Amennyiben a tiltást nem teszed meg, illetve ha a "Rendben" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

További információért a sütikről és az adatkezelésről kattints az alábbi linkre:
Adatkezelési tájékoztató

Bezárás