Budapesti Duna-hidak kvíz

Budapest Duna-hídjai nem csupán a közlekedést szolgálják, hanem a város ikonikus szimbólumai is, melyek tükrözik a magyar történelem és építészet lenyűgöző fejlődését. A városrészeket összesen 13 közúti és 2 vasúti híd köti össze egymással a folyó felett. Néhány érdekességet elmondok ezekről a hidakról, majd pedig egy kvízzel próbára teheted tudásod.

A budapesti Duna-hidak krónikája

A 19. század elejéig Buda és Pest között csak hajóhídon lehetett átkelni, ami megbízhatatlan volt, és akadályozta a hajózást. Gróf Széchenyi István, a „legnagyobb magyar” kezdeményezésére 1849-ben elkészült az első állandó híd, a Lánchíd, amely nemcsak mérnöki bravúr volt, de a magyar nemzeti öntudat szimbólumává is vált.

Budapest legismertebb Dunán átívelő hídja:

Lánchíd (1849)

Az első, és máig a leghíresebb ma is álló kőhíd (háromnyílásos, merevítőtartós függőhíd). Széchenyi István álmának megvalósulása, a Duna gyöngyszeme, romantikus hangulatú láncokkal. Tervezője az angol William Tierney Clark. A klasszicista lánchíd hossza 380 méter. 1849-ban adták át a közönségnek, a gyűlölt Haynau avatta fel. Saját korában igen modern techniakai alkotásnak számított, 1903-ig ez volt a világ leghosszabb láncos függőhídja.

Lánchíd legendái

Margit híd (1876)

A város második hídja, és az első íves hídja, romantikus hangulatot árasztva, a Margit-szigetet köti össze a pesti és a budai oldallal. Érinti a Margit-sziget déli csücskét, sőt a híd tengelye meg is törik ott (kétcsuklós ívhíd), és a sziget felé egy rövidebb híd vezet, ezt csak 1900-an építették hozzá. Teljes hossza 607 méter, tervezője Ernest Goüin francia mérnök.

Margit-híd

Szabadság híd (1896)

A város harmadik közúti hídja a millennium tiszteletére épült, elegáns neoreneszánsz stílusban. Eredetileg Ferenc József hidnak nevezték. 1896-ban készült el Feketeházy János tervei alapján. A kapuzatokat Nagy Virgil tervezte, stílusában hasonlít az eredeti Erzsébet hídra. A kapuzatok csúcsait turulmadarak díszítik. A II. világháborúban felrobbantottk, de hamar sikerült újjáépíteni Sávoly Pál igazgatásával. Rácsos gerber híd, hossza 333 méter.

Szabadság-híd

Petőfi híd (1937)

1937-ben készült el, Horthy Miklós hídnak hívták. A második világháborúban elpusztult hídat Álgyay-Hubert Pál vezetésével építették újjá. A hajó forgalom miatt elég magasra kellett építeni, emiatt a pesti oldalon komolyabb feljáró vezet fel a Boráros térnél.

Erzsébet híd (1903)

Az 1903-ban átadott híd 1926-ig a leghosszabb nyílású láncos függőhíd volt a világon. A tervezést Czekeleus Aurél vezette, egykori „arcáért” Nagy Virgil volt a felelős. 1928-ban az Erzsébet királynéról, Sissi-ről nevezték el. Az eredeti híd a II. világháborúban jelentősen megsérült.

Csak 1964-ban került sor az újjáépítésre Sávoly Pál tervei alapján, az eredti pilonok megmentésére már nem volt mód. Bár azok szerkezetét végül is sikerült megtartani, de az új híd már kábelhíd. Teljes hossaz 378 méter.

Szabadság híd

Árpád híd (1950)

A második világháború pusztítása után épült, egyszerű, funkcionális stílusban. A Margit-sziget északi csücskét is érinti. A 928 méteres hidat 1950-ban adták át, majd 1980-ban két oldalról is bővítették, így ez voltaképpen három egymás mellett álló hídszerkezet közös hídja. Eredetileg Sztálin híd volt a neve, de 1958-ban átkeresztelték.

Rákóczi híd (1995)

A modern, kábeles szerkezetű hidat Sigrai Tibor tervezte, eredetileg a Lágymányosi híd nevet viselte. 2011-ben kapta a Rákóczi híd nevet. Teljes hossza 495 méter. A forgalmi sávokat elválaszva középen állnak a világítást is hordozó hatalmas pilonok.

Megyeri híd (2008)

A város északi határán található, az M0-s autópálya északi Duna-hídja. Két részből áll, mivel a Szentendrei-szigeten is áthalad a nyomvonala. Teljes hossza 1862 méter, ebből a legnagyobb szakasz a Nagy-Duna-ág felett átívelő 591 méteres rész. Az ország első ferdekábeles hídja.

Lenyűgöző ferdekábeles szerkezettel, ami időnként díszkivilágítást is kap. Két 100 méter magas pilonja a főváros új jelképévé vált. A híd északi oldalán kerékpárút, déli oldalán gyalogjárda is található, így nem csak a gépkocsiforgalom számára nyújt átkelési lehetőséget.

Megyeri-híd karácsonyi díszkivilágításban
Budapest, 2022. december 24. Karácsonyfát megjelenítő díszkivilágítás a Megyeri-híd pilonjain 2022. december 24-én. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az ünnep három napján, immár hagyományt teremtve második alkalommal alakította át díszkivilágítással karácsonyfává az M0-s autóúton található Megyeri-hidat. A két, egyenként 100 méter magas karácsonyfa a legmagasabb az országban. MTI/Máthé Zoltán

További hídak a Dunán Budapestnél

  • K-híd: egy nyomszélességű, eredetileg főleg vasúti, ma már közúti és gyalogoshíd Budapest III. kerületében Óbuda és az Óbudai-sziget között. 
  • Hajógyári híd (ritkán rövidítve: H-híd): az Óbudai-sziget második átkelője a Duna mellékágán Budapest III. kerületében. A Hajógyári híd a kényelmesebb bejutás az Óbudai-szigetre autóval vagy tömegközlekedéssel.
  • Kvassay híd: A Kvassay Jenőről elnevezett híd a Csepel-sziget északi részét köti össze Budapest IX. kerületével. 1927-ben adták át.
  • Gubacsi híd: a Csepel-sziget egyik budapesti átkelője a Ráckevei-Dunán át, Budapest XXI. kerülete és XX. kerülete között.
  • Deák Ferenc híd: (nem hivatalosan az M0-s autóút déli Duna-hídja, de nevezik Hárosi Duna-hídnak is) Budapest legdélibb Duna-hídja, az E60, E71, E75 nemzetközi főútvonalak része. Nagytétényt Szigetszentmiklóssal köti össze. 1990-ben adták át, 700 méter hosszú, acél gerendahíd.

Vasúti hidak

  • Újpesti vasúti híd: (a köznyelvben néha – helytelenül – Északi összekötő vasúti híd) Budapest egyik vasúti Duna-hídja, amely a Népsziget felett is átvezet. A Budapest–Esztergom-vasútvonal forgalma mellett a gyalogos és a kerékpáros közlekedést is szolgálja. 1896-ban létesült az első híd, amit 1944-ben felrobbantottak. 1955-ben épült újjá, majd 2008-ban lecserélték a teljes vasszerkezetet. 673 méter hosszú. A város harmadik legöregebb hídja.
  • Összekötő vasúti híd: (a köznyelvben gyakran: Déli összekötő vasúti híd) Budapest egyik vasúti Duna-hídja a Körvasút déli szakaszán, kövzetlenül a Rákóczi híd mellett. 1877-ben adták át, később többször teljesen átépítették. Rácsos acélhíd, hossza 477 méter.

Érdekességek a budapesti hidakról

  • A Megyeri híd hossza 1861,35 méter, amivel Magyarország második leghosszabb hídja a Kőröshegyi völgyhíd után. A híd öt hídszerkezetből áll, áthalad a Szentendrei-Duna-ágon, a Szentendrei-szigeten és a Duna főágán. A Duna főága feletti ferdekábeles hídszerkezet a leghosszabb, 562 méter hosszú.
  • A Lánchíd oroszlánjait Marschalkó János készítette, aki a legenda szerint a saját kutyájáról mintázta őket.
  • A Szabadság híd pesti hídfőjénél található turulmadár a magyar ősi hitvilág szimbóluma.
  • Az Erzsébet híd lámpaoszlopain található bronz angyalok a magyar irodalom és történelem kiemelkedő alakjait ábrázolják.
  • A Margit híd díszes kőkoronáinak keresztjét rendszeresen letörik.
  • A Rákóczi híd a legmagasabb budapesti híd, 45 méterrel emelkedik a Duna fölé.
  • Jelenleg Budapesten nincs kizárólag gyalogosok és kerékpárosok számára fenntartott Duna-híd.

A következő hidakon gyalogosan is át lehet kelni:

  • Lánchíd: A gyalogosok számára kijelölt sáv mindkét oldalon elérhető.
  • Szabadság híd: A gyalogosok számára kijelölt sáv mindkét oldalon elérhető.
  • Petőfi híd: A gyalogosok számára kijelölt sáv mindkét oldalon elérhető.
  • Erzsébet híd: A gyalogosok számára kijelölt sáv mindkét oldalon elérhető.
  • Margit híd: A gyalogosok számára kijelölt sáv mindkét oldalon elérhető.
  • Rákóczi híd: A gyalogosok számára kijelölt sáv mindkét oldalon elérhető.
  • Megyeri híd: A híd déli oldalán gyalogosjárda található.

Budapesti Duna-hidak kvíz

Nézd meg ezeket is!

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük