Bernstein: “Az angol beteg” vára Burgenlandban

Az ausztriai Bernstein (jelentése: Borostyánkő) városában áll az Almásy család középkori eredetű vára, ahol “Az angol beteg” című film címszereplője született. De ki volt valójában Almásy László?

Bernstein

Kiss P Dóra

“Burgenlandban a csodás fekvésű település Borostyánkő (Bernstein). Ékköve a már messziről látszó középkori eredetű Almásy-vár.
1892-ben az Almásy család vásárolta meg a kastélyt, 1895-ben itt a várban született Almásy László, a híres Afrika-kutató, az Oscar-díjas „Az angol beteg” című film címszereplője.

A nagy sikerű romantikus filmben Ralph Fiennes alakította a magyar grófot, azonban a történet nagy része fiktív. (Tegnap többedszer is megnéztük a Duna TV-n, Sebestyén Márta énekel magyar dalt a filmben.)
A vár szállodaként is működik, de fűtés hiánya miatt csak nyáron. Ősszel voltunk ott, az udvar évelő virágokkal, bokrokkal, fákkal gyönyörködteti a látogatókat, ezzel talán egyedülállóan romantikus a vár udvara.”

Bernstein

Almásy László, “Az angol beteg”

Sokak számára az 1996-ban készült amerikai romantikus dráma tette ismertté Almásy László nevét. Az eredetileg The English Patient című filmet Anthony Minghella rendezte Michael Ondaatje könyve alapján. A filmben elhangzik a Szerelem, szerelem című magyar népdal Sebestyén Márta előadásában.

Tévesen sokszor grófként is emlegetik, de valójában nem volt gróf. Családja az Almásy család azon ágából származott, amely nem volt jogosult a grófi cím viselésére. Hivatalos okmányaiban és kiadott könyveiben sem szerepel a grófi cím neve előtt. Ettől függetlenül érdemes megismerni életét és munkásságát. 

Almásy László Ede néven a bernsteini várban született 1895-ben. A birtokot még nagyapja, Almásy Ede szerezte, aki a Magyar Földrajzi Társaság egyik alapító tagja volt. Édesapja az Ázsia-kutató, Almásy György (1867–1933), édesanyja Pittoni Ilona volt. A család 1892-ben költözött Borostyánkőre. 

Bernstein

Fiatalkorában sok időt töltött nagyapja könyvekkel és térképekkel bőven ellátott több ezer kötetes könyvtárában. A kőszegi bencés gimnáziumban magántanulóként tanult. Ekkor ébredt fel benne a madarak költési és vonulási szokásai iránti érdeklődés és a repülés utáni vágy.

Még diákként, 1909-ben egy újságban látott repülőgép után épített egy vitorlázó repülőgépet, amellyel egy kőbánya faláról elrugaszkodva végzett próbarepülést. 10 métert zuhant, de bordatöréssel és kisebb sérülésekkel megúszta.

Bernstein

Tanulmányait 1911 és 1914 között a London melletti Eastbourne-ben folytatta, ahol műszaki képzést kapott. Itt találkozott először a híres Afrika-kutató, Frederick Selous könyveivel, és ekkor kezdett érdeklődni Afrika és a cserkészmozgalommal iránt. 1921-ben ő lett a Magyar Cserkészszövetség nemzetközi biztosa.

Az első világháború kitörésekor a Vas vármegyei 11-es huszárokhoz vonult be. Pilótaként az orosz, majd olasz fronton teljesített szolgálatot.

Első saját repülőgépét 1914-ben vásárolta meg.

A háború végeztével részt vett az elűzött király visszatérési kísérletében, az úgynevezett királypuccsban. 1921. április 5-én Mikes János püspökkel kísérte el az uralkodót a határig. 1922 és 1926 között Mikes János püspöki várában tevékenykedett, 1922-től a Steyr cég megbízottja lett, és automobilok értékesítésével foglalkozott.

A technika iránti érdeklődése vezette először Afrikába is, sógora, Esterházy Antal társaságában. 1926-ban egy Steyr autóval Alexandriából a Nílus mentén haladva egészen Kartúmig jutottak, majd átkeltek a Libiai- és a Núbiai-sivatagon.

1927-ben a Steyr cég kairói képviseletével bízták meg. Kairóban repülősiskolát létesített, ezzel megteremtette Egyiptomban a sportrepülés alapjait. Afrikában fontos kapcsolatokra tett szert. Az uralkodóház tagjai bőkezűen támogatták utazásait, mert felismerték, hogy Almásy munkája felbecsülhetetlen földrajzi és főleg stratégiai szempontból, feltárja Afrika eddig ismeretlen részeit.

Az autógyár színeiben több autóversenyt is nyert és közben több vadászexpedíciót is vezetett a Líbiai-sivatagban. 1930-ban tevés expedíciót szervezett Szudánból Abesszíniába (ma Etiópia).

Almásy Lászlónak több repülő balesete is volt. Az első világháború során találat érte gépét, ami majdnem életébe került. A legsúlyosabb balesetet 1931 augusztusában szenvedte el, amikor is Zichy Nándorral a szíriai Aleppó közelében zuhantak le. A szíriai sajtó ekkor azt írta, hogy a balesetben meghaltak.

Bernstein

1932. május 1-jén tette első jelentős felfedezését, amikor homokdűnéken keresztül, Egyiptomon át közelítve megtalálta a Zarzura oázist. Ekkor ragasztották rá az Abu Ramla (a Homok Atyja) nevet.

1933-ban, a Universal filmtársaság pénzügyi támogatását élvezve visszatért Egyiptomba és a Líbiai-sivatag utolsó ismeretlen helyeit térképezte fel. A fennsík tanúhegyektől övezett völgyének homokkő sziklabarlangjaiban ősi állat-és emberábrázolásokra bukkant. A közel negyven szikláról és a húsznál több barlangról fényképek és vázlatok százait készítették, továbbá a barlangokban talált kőszerszámokból is sok ládányit gyűjtöttek össze.

1934-ben és 1935-ben térképezte fel a Szahara közepén található Nagy homoktenger nevű hatalmas homoksivatagot.

Ő tudósított először arról, hogy a Nílus egyik szigetén, Vádi Halfa közelében egy „magyar” nevű berber törzs él, amelynek tagjai állítólag II. Szolimán szultán serege által összefogdosott magyar hadifoglyok, majd katonák leszármazottai. A törzs magyarabnak nevezi magát.

A második világháborúban a magyar légierő kötelékében teljesített szolgálatot. Ismeretei és kapcsolatai miatt a német hadsereghez vezényelték, és mélységi felderítőként szolgált. A kalandos útról Rommel seregénél Líbiában című könyvében ír. Tetteiért a Vaskereszt kitüntetésben részesült.

A háború után Budapestre visszatérve szerepet vállalt az üldözött zsidók mentésében. Budapesti, Horthy Miklós (ma Bartók Béla) úti lakásában, 1944 novemberében több üldözött zsidónak is menedéket nyújtott.

Bernstein

A háború után többször is letartóztatták, háborús és népellenes bűncselekményekkel vádolták, és kegyetlenül bántalmazták, kínvallatták, majd felmentették.

1947-ben újra letartóztatták, ekkor Faruk király unokaöccse közbenjárására szabadult ki. Lakását is elvesztette, menekülnie kellett. Először Bécsbe, majd Triesztbe, onnan pedig Kairóba ment. Itt sportrepülés-oktatásból, valamint sivatagi autós kirándulásokból biztosította megélhetését.

1949-ben Párizsból Kairóba repült harmadmagával, egy vitorlázó repülőgépet vontatva, mindössze két leszállással, ami abban az időben távolsági világrekordnak számított.

1951-ben autókat vitt Ausztriába javításra, útja során súlyosan megbetegedett. Az amőbás vérhas végül az életét követelte. Halálos ágyán értesült arról, hogy kinevezték az Egyiptomi Sivatagkutató Intézet igazgatójává. 1951. március 22-én sok szenvedés után halt meg a salzburgi szanatóriumban.

Holttestét a salzburgi Kommunalfriedhof 75. parcellája 4. sorának 2. számú sírhelyén helyezték örök nyugalomra.

Almásynak több szerelme is volt, de igazi szerelme mindig is a sivatag maradt. Soha nem nősült meg, norvég menyasszonyát, Gudrunt egy félreértés miatt nem vette feleségül. Homoszexualitására 2010-es években derült fény. Számos férfinak írt magán szerelmeslevele látott napvilágot. Ezek szerint számtalan szeretője volt a saját neméből, köztük egy egyiptomi herceg is.

Róla nevezték el az általa létrehozott, Héliopolisz melletti Al-Máza repülőteret és a sivatag belsejében álló egyik hegyet Gebel Almazi–ra.

Sírhelyén Salzburgban a magyar Aviatikai Alapítvány és a Magyar Repülőszövetség 1994-ben márvány síremléket emelt.

Fennmaradt az 1929-es expedícióról forgatott némafilm az igazi Almásyról, melyet az Angol beteg premierjével egy időben mutattak be.

2011. december 7-én Újbuda Önkormányzata Újbudán, a Bartók Béla út 29. szám alatt avatta fel emléktábláját. Ma lakása mecsetként működik.

Nagyon köszönjük a fotókat Kiss P Dórának!

Nézd meg ezeket is!

Te is jártál egy csodálatos helyen és szívesen megosztanád velünk fotóidat, gondolataidat? Várjuk szeretettel!
Csatlakozz a Közel és távol Facebook csoportunkhoz, hogy ne maradj le semmilyen fontos információról, érdekességről!

Iratkozz fel a Közel és távol hírlevélre, hogy minden fontos utazási hír, információ eljusson hozzád!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

14 − 9 =

A weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt. További információ

Az Uniós adatvédelmi törvény értelmében tájékoztatlak, hogy a balkonada.hu honlapon "cookie"-kat, magyarul vagy "sütiket" használunk. A sütik kicsi, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé és személyre szabottá tegye számodra a böngészést.
A sütiket bármikor letilthatod vagy újra engedélyezheted a böngésző beállításaiban. Amennyiben a tiltást nem teszed meg, illetve ha a "Rendben" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

További információért a sütikről és az adatkezelésről kattints az alábbi linkre:
Adatkezelési tájékoztató

Bezárás