A Szent Jobbot szállító Aranyvonat másolata
Korhű formában újult meg 2020-ban az impozáns Aranyvonat, az ereklyeszállító kocsi, amely Szent István halálának 900. évfordulójára készült 1938-ban. A díszes Aranyvonat azzal a céllal készült, hogy nemzeti ereklyénket, a Szent Jobbot körbe utaztassa a történelmi Magyarország területén. Elkészülte után három évig járta az országot, a második világháború alatt azonban megsemmisült. A meglévő tervek és történészek bevonásával hitelesen újra tudták építeni. Az öt év alatt elkészült kocsi a Szent István Napok alatt az Alkotmány utcában, az év többi napján pedig a Vasúttörténeti Parkban tekinthető meg.
Aranyvonatok a történelemben
Aranyvonat névvel két történelmi vonatot is ihlettek. Rögtön tisztázzuk is, miről van szó.
A Szent Jobb ereklyeszállító kocsija volt az időben előbbi. Ezt a gazdagon díszetett szerelvényt 1938-ra készítették az államalapító Szent István tiszteletére.
MNB Aranyvonat
A második világháború MNB-s Aranyvonata egy teljesen átlagos kinézetű szerelvény volt, amiben a második világháború idején a Magyarország aranykincseit menekítették ki az országból, hogy megvédjék hazákak. Erről így ír a wikipédia:
„Az aranyvonat vasúti szerelvénye 1945. január 23-án indult útnak Ausztria felé a fertőbozi vasútállomásról. A Magyar Nemzeti Bank 30 tonna aranykészletét, nagy összegű devizatartalékait, valamint letétbe helyezett értékeket, dokumentumokat (például Mátyás király korvináit), a méteretalon platinarúdját próbálta az előrenyomuló szovjet Vörös Hadsereg elől Nyugatra menekíteni a Szálasi-kormány.”
Az amerikai hatóságok 1946 augusztusában szolgáltatták vissza Magyarországnak az aranykészletet, így az fedezetként ott állt az 1946. augusztus 1-jén bevezetett új magyar forint mögött. Az ország aranytartalékának mentése igazi hőstett volt, a kalandos történettel a Széll Kálmán térnél található Pénzmúzeumban ismerkedhetünk meg bővebben.
A trükkösen elhelyezett Aranyvonat szobor – Szőke Gábor Miklós – Robogás című alkotása – az utcáról is láthatóan emlékeztet a rendkívüli eseményre. A 13 méter hosszú és több, mint 13 tonnás alkotás a magyar nemzeti vagyon megmentésére és visszahozatalára reflektál. A szobor a múzeumi térből halad előre a Széll Kálmán tér felé, átszelve teret és időt.
Szent Jobbot szállító Aranyvonat
2020. augusztus 20-án, a Magyar Vasúttörténeti Parkban mutatták be a Szent Jobb ereklyét szállító Aranyvonat másolatát. Az öt év alatt rekonstruált szerelvény történelmileg hiteles rekonstrukciós, ugyanakkor a mai vasúti közlekedési szabványoknak is megfelel.
A díszes vagont 1938-ban, Szent István király halálának 900. évfordulójára készítették, hogy azon az államalapító szent királyunk ereklyéjét, a Szent Jobbot méltó módon körbevihessék az országban.
A vonat megépítését a Budakeszi Kultúra Alapítvány kezdeményezte 2010-ben az 1991-ben alapított Magyar Koronaőrök Egyesületével közösen. 2015-ben a magyar kormány a Magyar Nemzeti Múzeumot bízta meg a rekonstrukció elkészítésével. A tervezésbe bevonták a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot és a Vasúttörténeti Parkot is.
Eredeti fotók alapján készült az Aranyvonat rekonstrukció, úgy, hogy a vasúti forgalomba bekapcsolható legyen. A korabeli építési sajátságok mellett a modern vasúti közlekedés szabályait is figyelembe vették a munka során.
Az Aranyvonat 2020 óta a Szent István Napi rendezvények fontos kelléke, az a Parlament közelében, az Alkotmény utcában van kiállítva. Az év többi napján pedig állandó helyén, a Budapest, XIV. Tatai utcában található Vasúttörténeti Parkban tekinthető meg.